وبلاگ

مدیریت وبلاگ

نحوه بررسی و تعمیر مشکل روشن و خاموش شدن تلویزیون سونی

توسط:
ایجاد:
۱۶ تیر ۱۳۹۹

در این بخش به بررسی تلویزیون سونی lcd مدل ۴۰bx400 پرداخته می شود که مشکل خاموش و روشن شدن دارد و نحوه عیب یابی آن به طور کامل شرح داده می شود.در صورت تسلط به روش تست قطعات ،عیب یابی آن بسیار ساده است.

دو قسمت در تلویزیون سونی وجود دارد که باعث بروز این مشکل می شوند.بخش اولیه یا ثانویه یا اگر هر دو بخش منبع تغذیه مشکل پیدا کنند باعث بروز این مشکل خواهند شد.بنابراین دو بخش به صورت جداگانه بررسی می شوند تا ایراد دقیق دستگاه مشخص شود.

برای تست ولتاژ ۱۲ ولت ، از لامپ ۲۴ ولت اتومبیل استفاده می شود.یک سر آن را به پیکوفیوز(مسیر ولتاژ ۱۲ ولت) و دیگری را به gold ground وصل می کنیم (پیکوفیوز را از روی برد خارج کنید).اگر لامپ خاموش و روشن شد مشکل از قسمت اولیه منبع تغذیه است.ولتاژهای دیگر مثل ۳.۳ ولت و ۵ ولت راه اندازه گیری کنید و از صحت آن ها اطمینان حاصل کنید.اگر قطعه ای که ولتاژ ۳.۳ ولت و ۵ ولت را تامین می کند اتصال پیداکرده باشد ممکن است باعث خاموش و روشن شدن منبع تغذیه می شود.

اگر لامپ روشن شد با فرض سالم بودن منبع تغذیه،در قسمت های بعدی قطعاتی اتصال کوتاه کرده اند که ولتاژ مسیر را پایین می آورند و باعث خاموش و روشن شدن منبع تغذیه می گردند.اگر لامپ روشن می شود،نباید وقت را به عیب یابی منبع تغذیه معطوف کرد،به جای آن باید فقط روی قسمت ثانویه مدار تمرکز شود مانند چهار ترانزیستور c5707 مربوط به مدار اینتوتر که ترانس های ولتاژ را راه اندازی می کنند.

این ترانزیستورها شبیه ترانزیستورهای خروجی افقی(hot) در تلویزیون های crt (برای راه اندازی ترانسفورماتور فلای بک هستند) که مداوم زیر بار هستند بوده و احتمال خرابی آن ها بسیار زیاد است. باید آن ها را خارج از برد با اهم متر تست کرده و اتصال بین پایه های آن را از لحاظ این که اتصال کوتاه نشده باشد، مورد بررسی قرار داد.

معمولا تکنسین ها از اهم متر دیجیتال یا آنالوگ یا هر دو برای تست ترانزیستورها استفاده می کنند.بنابراین نمی توان ترانزیستور خراب را به طور دقیق تشخیص داد چون این دستگاه ها نمی توانند hfe دقیق ترانزیستورها را نشان دهند.بعضی از مولتی مترهای دیجیتال قابلیت اندازه گیری hfe دارند . به عبارت دیگر باید hfe ترانزیستورهای به ظاهر سالم اندازه گیری شوند.هر چند می توان سه ترانزیستور دیگر را نیز تعویض کرد،ولی از طریق اندازه گیری hfe عیب یابی به صورت دقیق تر صورت می گیرد.

با استفاده از دستگاه تستر تفاوت بین دو ترانزیستور سالم و خراب مسخص می شود.hfe ترانزیستور c5707 سالم بین ۳۲۰ الی ۳۹۰ خوانده می شود ولی برای نوع خراب آن ۴۶۷ نشان داده شده است. در دو ترانزیستور دیگر عدد ۳۵۰ نشان داده شده است . بنابراین فقط احتاج به تعویض دو ترانزیستور c5707 است و دو ترانزیستور دیگر نیاز به تعویض ندارند.بعد از این تست و تعویض قطعات مذکور،مانیتور lcd روشن شده و بدون هیچ مشکلی شروع به کار کرد. تعمیر تلویزیون سونی مدل ۴۰bx400 در منزل .

بررسی و نحوه عیب یابی مشکل خاموش متناوب تلویزیون سونی مدال ۴۰bx420

در این بخش به بررسی عیب تلویزیون ال سی دی مدل ۴۰bx420 پرداخته می شود که مشکل خاموشی متناوب دارد.به این معنی که وقتی کلید on/off فشار داده می شود گاهی روشن می شود و گاهی روشن نمی شود.وقتی تلویزیون روشن می شود به خوبی کار می کند تا وقتی که بخواهیم آن را دوباره روشن کنیم. بیشتر اوقات کار می کند ولی گاهی لامپ led جلوی پنل روشن نمی شود.این عیب معمولا می تواند به دلیل خرابی مکروسویچ on/off می باشد.

اگر چنین مشکلی در تلویزیون crt رخ دهد معمولا مشکل از خرابی مقاومت های start است.چون مقاومت های مدار start اهم بالای پیدا می کنند باعث بروز مشکلی می شوند.هم چنین این مشکل می تواند به دلیل خرابی سویچ خاموش و روشن نیز باشد.حال بحث را در مورد تلویزیون ال سی دی ادامه دهیم .در این دستگاه احتمال خرابی مقاومت start بسیار پایین است،زیرا سیگنال خاموش و روشن مکانیکی استفاده می شود احتمال خرابی مدار start ،همان طور که تلویزیون های crt کاربرد دراند وجود دارد.

با باز کردن تلویزیون،سه برد مشاهده می شود که یکی مادر برد و دیگری منبع تغذیه/اینتورتر و در آخر برد پنل صفحه کلید است. در تلویزیون مذکور برد پنل صفحه کلید lcd در قسمت تحتانی تلویزیون زیر یک قاب فلزی قرار دارد.

با اهم متر آنالوگ میکروسویچ ها بررسی شدند که دو تا از آن ها مشکل اتصال متناوب داشتند به این صورت که فشار دادن آن ها گاهی عقربه حرکت می کند و گاهی هیچ عکس العملی نشان نمی دهد.سپس میکروسویچ ها با هویه جدا و تعویض شدند.پس از آن برد پاور و اینوتر را از لحاظ ظاهری بررسی کرده تا هیچ لحیم سردی در آن به وجود نیامده باشد.پس از بررسی کامل مشخص شد که این مشکل فقط به دلیل خرابی میکروسویچ بوده است.


تعمیر تلویزیون های سونی را به سیما تعمیر تبریز بسپارید
فقط با یک تماس:
09146556540 آقای مهندس اروجلو

آدرس دفتر : تبریز – چهارراه منصور

برچسب ها:



پشتیبانی سیماتبریز
ارتباط با پشتیبانی سیماتبریز

مهندس اروجلو
سلام 👋

به پشتیبانی شرکت سیماتبریز خوش آمدید.
امروز
×

پشتیبانی سیماتبریز
ارتباط با پشتیبانی سیماتبریز

مهندس اروجلو
سلام 👋

به پشتیبانی شرکت سیماتبریز خوش آمدید.
امروز
×