وبلاگ

مدیریت وبلاگ

تعمیرات تخصصی تلویزیون ال جی پلاسما در تبریز

توسط:
ایجاد:
۲۷ مهر ۱۳۹۹

تکنولوژي هاي PLASMA و LCD چيستند؟
ابتدا شاید بدانید که هر دو شبيه به هم باشند. اما تفاوتهايشان با هم کم نيست. تصوير صفه هاي پلاسما از تزريق مقدار بسيار کمي گاز پلاسما و شارژ الکتريکي به اين گاز در يک ماتريس مشخص تشکيل مي شود. درست است که هيچ کداممان نفهميديم جمله قبل يعني چه ؟ ، اما محققان دانشگاه ايلينويز آمريکا در اواخر سال 2000 اين تکنولوژي را فهميدند و به ثبت رساندند.
تصوير يک صفحه LCD از شارژ الکتريکي کريستال مايع ميان دو صفحه شيشه اي يا پلاستيکي خلا به دست مي آيد. شارژ الکتريسيته در هر دو تکنولوژي عنصر يکسان است. هر دو تکنولوژي نقاط قوت و ضعفي دارند که بررسي خواهيم کرد.

اساس کار تلویزیون های پلاسما

در تلویزیون های پلاسما گاز  نئون و زنون در داخل هزار سلول که هر کدام به منزله یک پیکسل تصویر هستند قرار می گیرند. دو طرف این سلول ها را محفظه شیشه ای تشکیل می دهد.در دو طرف سلول ها، الکترودهای فرمان دهنده قرار گرفته اند. الکترودهای فرمان دهنده در شیشه پشتی قرار داده شده اند و الکترود جلویی شفاف بوده و با یک ماده عایق پوشانده شده و لایه محافظ اکسید منیزیم روی آن را پوشانده است. الکترودهای روی صفحه به صورت ردیف های افقی و الکترود های آدرس دهی به صورت عمودی قرار داده شده اند.

به طور خلاصه عملکرد نمایشگرهای پلاسما به این ترتیب می توان عنوان کرد که :گاز در حالت پلاسما با مواد فسفروسانس به هر یک از ریز پیکسل ها واکنش نشان می دهد تا رنگ مورد نظر تولید شود.مرور پیکسل ها به صورت دیجیتالی و با آدرس دهی سلول ها صورت می گیرد. مواد فسفرسانس مشابه نمایشکرهای crt است. هر یک از ریز پیکسل ها به تنهایی توسط سیستم الکترونیکی کنترل، هدایت و رهبری می شوند تا بیش از شانزده میلیون رنگ تولید شود. به این ترتیب رنگی با کیفیت و طبیعی توسط نمایشگر پلاسما با ضخامت کمتر از 6 اینچ تولید می شود.تولید رنگ توسط نمایشگر پلاسما در سه مرحله صورت می گیرد. در مرحله اول، الکترودهای آدرس دهی شده باعث تبدیل گاز به پلاسما می شوند.در مرحله دوم ،پلاسما با مواد فسفروسانس واکنش نشان داده و ناحیه دیشارژ ایجاد می شود و در مرحله سوم، واکنش هر ریز پیکسل باعث ایجاد رنگ مربوط به آن زیر پیکسل می شود.

با باردار کردن الکترودهای یک سلول می توان در کسری از ثانیه گاز را تحریک و در نهایت نور تولید کرد.به این ترتیب نور ماورا بنفش تولید می شود. نور ماورا بنفش با تحریک فسفر،نور مرئی تولید می کند. جنس مواد فسفرسانس به کار رفته، تعیین کننده رنگ تولید شده خواهند بود. با استفاده از سه نوع ماده فسفرسانس در ریز پیکسل ها می توان سه رنگ اصلی را تولید کرد.

سیما تبریزسیما تبریز

نقاط ضعف تلويزيون پلاسما
توليد رنگ سياه ،اشکال نمايش تصوير متحرک ،نقطه سوز شدن پيکسل ها،جريان بالاي تحريک پيکسل ها،احتمال آسيب ديدگي در جابه جايي و پنل تحت فشار است(مشابه لامپ خلا)
اختلاف در زمان تشعشع پيکسل ها متناسب با سرعت راه اندازي پيکسل ها و سرعت زمان درک و پاسخ دهي چشم انسان باعث کاهش کيفيت در نمايش تصاوير متحرک مي شود.نمايش تصاوير ساکن به مدت طولاني باعث آسيب ديدگي پيکسل ها و نقطه سوز شدن صفحه نمايش مي شود.زماني که گاز به مدت طولاني تحريک و گرم مي شود،آسيب خواهد ديد.به همين دليل تلويزيون هاي پلاسما مجهز به محافظ صفحه نمايش (SCREEN SAVER) هستند.نقطه سوز شدن به دو صورت ثابت و موقت ظاهر مي شود.اگر نقطه سوز شدن به طور موقت باشد،مي توان با نمايش برفک به مدت يک ساعت آن را برطرف کرد ولي نقطه سوز شدن ثابت قابل برگشت نخواهد بود.تلويزيون پلاسما را به صورت ايستاده جابه جا کنيد و آن را به صورت افقي جابه جا نکنيد زيرا اين تلويزيون ها تحمل زيادي در مقابل فشار افقي وارد شده بر صفحه ندارند.ضربه در جهت افقي باعث آسيب ديدن پيکسل ها مي شود.چون شيشه جلويي و پشتي و خود پيکسل تحمل ضربه را ندارند.تعمير تلويزيون پلاسما پنل شکسته امکان ندارد . پنل پلاسما در بازاز موجود نيست.
 
مزاياي تلويزيون پلاسما
درخشندگي تلويزيون هاي پلاسما بسيار بالا است و مي توان آنها را در ابعاد بزرگ ساخت.قطر اين نمايشگرها کم و در حد قابل قبول است.صفحه پلاسما به تنهايي حدود 6 سانتي متر ضخامت دارد و با افزودن مدارهاي کنترل ،ضخامت آن به حدود 10 سانتي متر مي رسد.عمر مفيد تلويزيون هاي پلاسما حدود 30 هزار ساعت است.روشنايي و وضوح اين نمايشگر بسيار بالا است.ولي توجه داشته باشيد که استفاده از کنتراس و برايتنس حداکثر باعث کاهش شديد عمر اين نمايشگرها مي شود بنابراين بهتر است کنتراست و برايتنس در وضعيت متوسط و قابل قبول قرار داده شوند.

عمر تلويزيون هاي پلاسما بيشتر است يا تلويزيون هاي ال سي دي؟
اگر نگران طول عمر تلويزيون هستيد و نميدانيد تلويزيون پلاسما بخريد يا تلويزيون ال سي دي ،ادامه مطلب که درباره مقايسه عمر تلويزيون LCD و پلاسما ست را بخوانيد
در مقالات پيشين در مورد تلويزيون ها مخصوصاً تلويزيون هاي LCD صحبت کرده ايم. در اين مقاله قصد داريم عمر پنل اين دو تلويزيون را با يکديگر مقايسه کنيم و ببينيم کدام يک دوام بيشتري دارد.
پنل تلويزيون هاي پلاسما از سايز 42 تا 65 اينچ توليد مي شوند و مصرف برق بيشتري نسبت به تلويزيون هاي LCD دارند. البته مصرف برق تلويزيون هاي جديد پلاسما نسبت به مدل هاي قبل کمتر شده است. عمق رنگ مشکي در تلويزيون پلاسما Plasma بيشتر از تلويزيون LCD  و اغلب LED هاست. روشنايي تلويزيون هاي LCD و LED نسبت به تلويزيون هاي پلاسما بيشتر است و بسياري از کاربران، رنگ هاي تلويزيون هاي LED را بيشتر مي پسندند.
با وجود تمامي ويژگي هاي مثبت و منفي Plasma ها، تلويزيون هاي LCD و LED به دليل طراحي زيباتري که دارند، معمول تر بوده و از محبوبيت بيشتري برخورداند.
عده اي معتقدند که عمر پنل  تلويزيون هاي پلاسما کوتاه است و خريد آنها مقرون به صرفه نيست. آيا اين نظريه صحيح است و واقعاً عمر پنل تلويزيون هاي Plasma از تلويزيون هاي LCD کمتر است؟
بيان اين مسئله که تلويزيون پلاسما يا تلويزيون LCD/LED چند سال عمر مي کنند صحيح نيست. در واقع روشنايي يا Brightness تلويزيون ها پس از کارکرد زياد، کاهش مي يابد. بنابراين عمر تلويزيون پس از مدت اعلام شده، به پايان نمي رسد بلکه روشنايي تصوير آن کاهش مي يابد. از اين پس منظور از عمر تلويزيون، مدت زماني است که پس از آن روشنايي تصوير به نصف ميزان اوليه مي رسد.
شرکت هاي توليد کننده اين نوع تلويزيون ها عمر آنها را بيشتر از حد معمول اعلام مي کنند. ولي در واقعيت عمر اين تلويزيون ها با هم متفاوت است.
عمر تلويزيون هاي LCD با توجه به کيفيت پنل آنها بين 30,000 تا 60,000 ساعت است. يعني اگر روزانه 6 ساعت از اين تلويزيون ها استفاده کنيد، پس از 28 سال، روشنايي تصوير تلويزيون شما، نصف روشنايي اوليه خواهد بود.
اين در حالي است که روشنايي تصوير تلويزيون هاي پلاسما پس از 20,000 تا 30,000 ساعت به نصف روشنايي اوليه مي رسد. يعني اگر به طور متوسط 6 ساعت از تلويزيون خود استفاده کنيد پس از 14 سال روشنايي تلويزبون شما به نصف ميزان اوليه مي رسد. البته توجه کنيد که عمر تلويزيون هاي پلاسماي جديد کمي بيشتر شده است. به طوريکه پاناسونيک ادعا مي کند، تلويزيون هاي پلاسماي اين برند، 100,000 ساعت عمر مي کند.ت

کدام تکنولوژي عمر بيشتري دارد؟
همه تلويزيون‌ها روشنايي خود را به مرور از دست مي‌دهند. اين يک حقيقت است، اما اينکه چه مدت زمان طول مي‌کشد تا اين روشنايي کم شود براي ما اهميت بسياري دارد. در بين تلويزيون‌هاي سه بعدي LED، LCD و پلاسماهاي جديد شنيده مي‌شود که پلاسماهاي جديد عمر مفيد بيشتري نسبت به LCD و LEDها دارند.البته نمي‌توان گفت عمر دقيق هر مدل چه ميزان است؛ اما پلاسماها حدود 30 تا 60 هزار ساعت عمر مي‌کنند. توجه کنيد که عمر تلويزيون‌هاي پلاسماي جديد کمي بيشتر شده است. به طوري که پاناسونيک ادعا مي‌کند، تلويزيون‌هاي پلاسماي اين برند، 100,000 ساعت عمر مي‌کنند.
در مورد طول عمر LEDها نيز اطلاعات زيادي در دست نيست، اما فرض بر اين است که LEDهاي سفيد به کار رفته در تلويزيون‌ها نيز پس از گذشت مدتي مشابه LCDها؛ يعني حدودا 30 تا 60 هزار ساعت، روشنايي خود را به ميزان 50 درصد از دست مي‌دهند. عمر مفيد تلويزيون‌هاي سه بعدي LED هم که به OLEDهاي جديد مجهزند بيشتر است و در حدود 100 هزار ساعت تخمين زده شده است. اين در حالي است که شرکت‌هاي عرضه‌کننده عمر مفيد تلويزيون‌هاي LED سه بعدي را حدود 150 هزار ساعت اعلام مي‌کنند.
با اين تفاسير و با يک حساب سرانگشتي متوجه مي‌شويد که اگر روزانه پنج ساعت تلويزيون تماشا کنيد، تلويزيون‌هاي پلاسماي جديد و ال‌اي‌دي‌هاي جديد شما پس از 54 سال نيمي از روشنايي خود را از دست مي‌دهند. در حالي که LCD و LEDها در بدترين حالت پس از 16 سال (و در بهترين حالت 30 سال) بازنشسته مي‌‌شوند.

Plasma يا LCD: کداميک بهتر است؟
 آيا هنوز تلويزيون‌هاي Plasma رنگ مشکي را بهتر نمايش مي دهند؟ آيا هنوز تلويزيون‌هاي LCD مشکل تيره و تاري تصوير (Motion Blur) را دارند؟ کداميک بهتر است LCD و يا Plasma؟ خواندن اين مقاله را ادامه دهيد تا از شرايط جديد رقابت، با پيشرفت تکنولوژي در تلويزيون‌هاي Plasma و LCD مطلع شويد، جنگ Refresh Rate تاجنگ و رقابت بين Plasma و LCD در تلويزيون‌هاي HDTV شبيه جنگ هاي کلاسيک بين شرکت هاي بزرگي همچون Apple در مقابل Microsoft و يا Nintendo در مقابل Sega است. هرجا بحث و تبادل نظر در مورد تلويزيون‌هاي HDTV به ميان مي آيد بدون شک صحبت Plasma يا LCD  نيز مطرح مي شود و طرفدارن هر کدام در مورد فناوري مورد علاقه خود بحث مي کنند. در اکثر موارد موضوعات مورد بحث نيز در مورد Refresh Rate و عمق رنگ سياه است. قبل از انتخاب و خريد تلويزيون مورد علاقه خود اطلاعات خود را با خواندن اين مقاله به روز کنيد.
 

مشکل Burn-In در Plasma
اولين تلويزيون‌هاي Plasma مشکلي به نام Burn-In داشتند و زماني که تلويزيون براي مدت طولاني فقط يک تصوير را نمايش مي داد، کيفيت تصوير تغيير مي کرد و روشنايي خود را از دست مي داد دليل آن نيز تغيير خاصيت فسفر در اثر گرما است که موجب از دست دادن روشنايي و ايجاد سايه در تصوير مي شد.

جهت تعمیر تلویزیون هوشمند خود انواع برند های سامسونگ، ال جی، سونی، پاناسونیک ، تی سی ال و غیره با شماره زیر تماس حاصل فرمایید:
شماره تماس : 09146556540 آقای مهندس اروجلو

برچسب ها:



پشتیبانی سیماتبریز
ارتباط با پشتیبانی سیماتبریز

مهندس اروجلو
سلام 👋

به پشتیبانی شرکت سیماتبریز خوش آمدید.
امروز
×

پشتیبانی سیماتبریز
ارتباط با پشتیبانی سیماتبریز

مهندس اروجلو
سلام 👋

به پشتیبانی شرکت سیماتبریز خوش آمدید.
امروز
×