وبلاگ

مدیریت وبلاگ

کیفیت ۱۰۸۰i چیست و تفاوت آن با کیفیت ۱۰۸۰p در چیست؟

توسط:
ایجاد:
۲۹ شهریور ۱۳۹۹

هر دو فرمت ۱۰۸۰i و ۱۰۸۰p تصاویر را با پیکسل های ۱۰۸۰×۱۹۲۰ نمایش می دهند. تفاوت اصلی آن ها در چگونگی ساخت تصاویر بر روی تلویزیون است. حرف i کوچک در ۱۰۸۰i بدلیل اسکن ترکیبی (interlaced scan) این استاندارد است و حرف p کوچک در ۱۰۸۰p بر اسکن پیشرفته تاکید دارد.

اسکن ترکیبی، تصاویر را در خطوط عمودی نمایش می دهد. تصویر را به ستون های جداگانه ای تقسیم می کند و سپس هر خط را با نرخ بسیار بالا (در ۱٫۲۵ ام ثانیه) نمایش می دهد. ابتدا خطوط فرد و سپس خطوط زوج بر روی صفحه نمایش نشان داده می شوند. البته این فرایند آنقدر سریع اتفاق می افتد که چشم انسان قادر به تشخیص آن نیست. از طرفی اسکن پیشرفته، تصاویر را به صورت متوالی یکپارچه می کند.

نمایشگرهای فلت یا تخت مانند ال ای دی ها (LED)، ال سی دی ها (LCD) و پلاسماها (متداول ترین تلویزیون های HD)، به صورت خودکار هر سیگنال ۱۰۸۰i ورودی را به ۱۰۸۰p تبدیل می کنند. تلویزیون های با کیفیت خوب (به طور کلی برندهای مشهور گران تر هستند) از پردازش هوشمندانه ای برای جایگزینی خطوط خالی (گم شده) استفاده می کنند. اما تلویزیون های ارزان تر به این خوبی عمل نمی کنند.

اسکن ترکیبی، به عنوان یک فرم فشرده سازی داده ها برای تلویزیون های آنالوگ نیز معرفی شده اند (در هر زمان تنها ارسال نیم سیگنال). به همین دلیل در گذشته تلویزیون های CTR قدیمی (پرتوهای کاتودی) نمی توانستند به اندازه کافی برای یک تصویر پیشرفته اسکن فیزیکی نمایشگر را انجام دهند.

مقایسه تلویزیون های HD با کیفیت ۷۲۰p و ۱۰۸۰p با کیفیت Quad HD و ۴k UHD

در یکی دو سال گذشته، تکنولوژی جدید تلویزیون های HD مانند نمایشگرهای ۴k Ultra HD هزاران دلار هزینه داشت. اما اکنون قیمت آنها بسیار کاهش یافته است. تاکید می کنیم که تفاوت اصلی اکثر فرمت ها مربوط به وضوح نمایشگر است. حال این سوال پیش می آید که آیا باید یک تلویزیون ۴k خریداری کنیم؟ بررسی ها نشان می دهد که تفاوت بین کیفیت ۴k UHD و Full HD تنها زمانی قابل توجه است که شما این دو نمایشگر را در کنار هم قرار دهید و هیچ تضمینی هم وجود ندارد که ۴k برای مدت زمان طولانی کار کند. بنابراین در صورت کمبود بودجه به شما پیشنهاد نمی کنیم که تلویزیون ۴k بخرید.

آیا یک تلویزیون HD می تواند فیلم های با کیفیت ۴k را پخش کند؟

بله! درست مثل یک تلویزیون ۷۲۰p که DVD های ۱۰۸۰p Full HD را پخش می کند، یک تلویزیون HD نیز می تواند ویدئوهای ۴k را بدون مشکل پخش کند. کیفیت ویدیو صرفا به اندازه نمایشگر شما و تعداد پیکسل های آن محدود می شود. در حقیقت، از آن جا که محتوای ویدیوی ۴k UHD نرخ بیت بالاتری نسبت به ویدیوهای HD دارد، احتمال می رود که با کیفیت بالا در تلویزیون HD شما نمایش داده شود.

جهت تعمیر تلویزیون هوشمند خود انواع برند های سامسونگ، ال جی، سونی، پاناسونیک ، تی سی ال و غیره با شماره زیر تماس حاصل فرمایید:
شماره تماس : 09146556540 آقای مهندس اروجلو

برچسب ها:
i
p



پشتیبانی سیماتبریز
ارتباط با پشتیبانی سیماتبریز

مهندس اروجلو
سلام 👋

به پشتیبانی شرکت سیماتبریز خوش آمدید.
امروز
×

پشتیبانی سیماتبریز
ارتباط با پشتیبانی سیماتبریز

مهندس اروجلو
سلام 👋

به پشتیبانی شرکت سیماتبریز خوش آمدید.
امروز
×