وبلاگ

مدیریت وبلاگ

نمایندگی تعمیر تلویزیون ایکس ویژن در تبریز

توسط:
ایجاد:
۰۷ مرداد ۱۳۹۹

تعمیر تلویزیون crt ایکس ویژن

بلوک دیاگرام یک گیرنده ی تلویزیونی crt

امواج الکترومغناطیسی ارسالی از فرستنده های مختلف تلویزیونی،به آنتن برخورد کرده و جذب آن می شوند.آنتن ، امواج  اکترومغاطیسی را به جریان الکتریکی تبدیل می کند.فرکانس امواج و جریان الکتریکی تولید شده در آنتن برابر است. هر آنتن متناسب با طول خود،فرکانس(طول موج ) خاصی را بهتر جذب می کند.آنتن تلویزیون رنگی از نوع یاگی یا امپدانس 300 اهم است.این آنتن از سه قسمت رفلکتور،دایرکتور و دایپل تشکیل شده است. در زیر دایپل و در داخل جعبه آنتن یک ترانس تطبیق امپدانس به نام مدار مچینگ قرار داده می شود تا امپدانس 300 اهم را به امپدانس 75 اهم تبدیل کند. امواج خروجی از آنتن توسط کابل کواکسیال (هم محور) 75 اهم به تلویزیون انتقال داده می شوند.کابل تلویزیون رنگی از نوع کواکسیال انتخاب می شود تا از تشعشع امواج به محیط و نویزپذیری جلوگیری شود.اتصال آنتن و کابل مرتبط با آن از اهمیت خاصی برخوردار است،چرا که در بسیاری از موارد تاثیر گذار بوده و کیفیت تصویر وابستگی زیادی به آن دارد.

جریان الکتریکی خروجی از کابل آنتن از طریق فیش آنتن به تلویزیون وارد می شوند.فیش آنتن مستقیم به تیونر متصل بوده و جریان الکتریکی دریافت و تبدیل شده توسط آنتن مستقیما به تیونر وارد می شود .تیونر بر اساس فرامین دریافتی از کلیدهای روی تلویزیون یا ریموت کنترل ولتاژهای انتخاب باند و کانال را ساخته و به تیونتر می فرستد.به این ترتیب ظرفیت و راکتورهای(دیود های خازنی ) تیونر متناسب با ولتاژ دریافتی تغییر و براساس ظرفیت آنها،فرکانس کانال مورد نظر انتخاب می شود.

میکرو کنترولر به عنوان مغز در تلویزیون های جدید عمل می کند.انجام تمام عملیات و کنترل فرامین مختلف توسط آن صورت می گیرد.وجود میکروکنترلر تاثیر زیادی در اضافه شده مدارات جانبی به تلویزیون داشته و تا حدود زیادی از افزایش حجم جلوگیری کرده است .میکرو کنترولر با ارسال و دریافت ولتاژ و پالس ، با سایر طبقات در ارتباط است.

امواج ورودی به تیونر ،از یک فیلتر عبور داده می شوند تا فرکانس های مزاحم حذف و فقط فرکانس های محدوده UHF و VHF عبور کنند.با استفاده از یک تقویت کننده یا دیود ها مقاومتی ،مداری به نام AGC ساخته می شود .دامنه ی سیگنال های عبوری از فیلتر ثابت نبوده و مداوم در حال تغییر هستند .به کمک مدار AGC دامنه سیگنال های ضعیف و قوی یکسان می شوند.به کمک دو فیلتر بالاگذر و پایین گذر که در خروجی مدار AGC قرار داده شده اند،فرکانس های محدوده ی UHF و VHF داده می شوند.هر یک از طبقات UHF و VHF به صورت یک گیرنده ی هتروداین عمل کرده و امواج دریافتی را با فرکانس تولید شده توسط نوسان ساز محلی ترکیب می کند تا فرکانس های ثابت IF صدا و تصویر ساخته شوند.این فرکانس ها مقادیر ثابتی بوده و با تغییر فرکانس کانال دریافتی تغییر نمی کنند .در خروجی تیونر یک فیلتر میان گذر قرار داده شده است.این فیلتر فقط محدوده فرکانس های آی اف صدا و تصویر را از خود عبور می دهد.به طور خلاصه می توان چنین بیان کرد که وظیفه تیونر،تبدیل فرکانس های مختلف به دو فرکانس ثابت IF صدا و تصویر است .این عمل با دریافت فرامین مختلف از میکروکنترولر صورت می گیرد.

سیگنال های آی اف صدا و تصویر خروجی از تیونر،وارد طبقه آی اف و آشکار ساز تصویر می شوند.در ورودی طبقه آی اف،فیلتر حذف امواج مزاحم و تنظیم منحنی آی اف از نوع saw-Filter قرار گرفته است.این فیلتر،فرکانس های مزاحم ، مثل آی اف صوت کانال قبل و آی اف تصویر کانال بعد را حذف و فرکانس آی اف صوت همین کانال را تضعیف می کند .امواج خروجی از saw-Filter پس از عبور از تقویت کننده به آشکار ساز تصویر داده می شود.آشکار ساز تصویر دو وظیفه اصلی بر عهده دارد،این آشکار ساز ،سیگنال مرکب تصویر را از روی فرکانس آی اف تصویر جدا و ز ترکیب دو فرکانس آی اف صدا و تصویر ،فرکانس آی اف خروجی آشکارساز تصویر به طبقات دیگر داده می شود:

1.سیگنال مرکب تصویر به طبقه ی دکودر رنگ و RGB داده می شود.2.سیگنال مرکب تصویر به طبقه جداکننده ی همزمانی داده می شود. 3.آی اف تفاضلی صوت به طبقه صوت داده می شود. 4.سیگنال مرکب تصویر به همراه پالس های افقی به طبقه AGC داده می شود.

آی اف تفاضلی صوت خروجی از طبقه آی اف و آشکارساز تصویر به طبقه صوت داده می شود.در ورودی طبقه صوت،فیلتر و مدار کنورتور صوت قرار داده شده است که فقط اجازه عبور فرکانس تفاضلی صوت را می دهد و بقیه فرکانس های مزاحم را حذف می کند. آی اف تفاضلی صوت پس از عبور از کنورتور و فیلتر صدا تقویت و سپس به روش FM آشکار می شود. سیگنال آشکار شده ی صدا در دو مرحله تقویت و از طریق بلندگو پخش می شود.در مسیر سیگنال عبوری عملیات تنظیم حجم و تن صدا صورت می پذیرد.

سیگنال مرب تصویر در خروجی از طبقه آی اف به طبقه رنگ داده می شود.طبقه .رنگ شامل دو قسمت دکودر رنگ و RGB است .دکودر رنگ سیگنال های تفاضلی رنگ R-Y و B-Y و سیگنال برست را از روی سیگنال مرکب تصویر جدا می کند.

سیگنال های تفاضلی رنگ R-Y و B-Y به همراه سیگنال Y به طبقه رنگ داده می شوند.در طبقه رنگ ابتدا سیگنال G-Y و سپس سیگنال های R،G و B ساخته می شوند.به علت پهنای باند بیشتر سیگنال Y در مسیر آن یک مدار تاخیر دهنده قرار می گیرد.

تعمیر تلویزیون رنگی ایکس ویژن

در تلویزیون مولتی سیستم ،طبقه رنگ، شامل چندین دکودر و آشکار ساز رنگ مختلف است.به کمک سیگنال برست،سیستم رنگ دریافتی تشخیص داده شده و قسمت دکودر مربوط به ان فعال می شود.انشعاب دیگری از سیگنال مرکب تصویر خروجی از طبقه آی اف به طبقات مرور داده می شود.طبقه ی مرور شامل سه قسمت جداکننده همزمانی ،طبقه ی مرور عمودی و طبقه مرور افقی است .مدار جدا کننده همزمانی یا SYNC SEPARATOR پالس های همزمانی را از روی سیگنال مرکب تصویر جدا می کند .SYNC SEPRATOR می تواند یک تقویت کننده ی کلاس C باشد.طبقه رنگ شامل ماتریس سازنده سیگنال تفاضلی سبز و سیگنال زنگ های اولیه پالس های همزمانی خروجی جهت کنترل نوسان سازهای عمودی و افقی از جدا کننده همزمانی به طبقات مرور عمودی و افقی داده می شود.

نوسان ساز عمودی جریان دندان اره می سازند.این جریان های دندان اره ای پس از تقویت به یوک های انحراف عمودی و افقی داده می شوند تا اشعه ی الکترونیکی به طور صحیح برروی صفحه نمایش به حرکت در می آید.در تلویزیون های با صفحه نمایش CRT انشعاب دیگری از فرکانس افقی به یک اتو ترانس (ترانس HIGH VOLTAGE) و چند برابر کننده ی ولتاژ داده می شود تا اختلاف پتانسیل لازم بین کاتد و آند اصلی لامپ برقرار شده و اشعه ی الکترونی با شدت مناسب به مواد فسفروسانس برخورد نموده و تصویر با روشنایی و وضوح صحیح نشان داده شود.

سیگنال های رنگ RGB به کاتد های لامپ تصویر داده می شوند.علاوه بر آن جریان های انحراف عمودی و افقی به یوک های مربوط به خود و همچنین ،های ولتاژ ،به اکوداک لامپ تصویر داده می شوند تا تصویر بر روی صفحه تشکیل شود.در لامپ تصویر های رنگی (تلویزیون های با نمایشگر CRT ) به مدارات اصلاح کننده مثل مغناطیس زدا(دی گوسینگ ) ، آهنرباهای همگرای استاتیک و سیم پیچ های همگرای دینامیکی و مدارات تصحیح خطای شرقی -غربی نیاز است .

هر سیستم و مدار الکترونیکی برای آنکه بتواند وظیفه ی اصلی خود را انجام دهد نیاز به ولتاژ تغذیه DC دارد .منبع تغذیه قسمتی است که این وظیفه را بر عهده دارد.در تلویزیون جدید از منابع تغذیه ی کلیدی استفاده می شود.

تعمیر تلویزیون قسمت تیونر

در گیرنده های سوپرهتروداین از تیونر استفاده می شود. و تلویزیون یک گیرنده هتروداین است. تیونر اولین و مهم ترین قسمت دریافت کننده ی صدا و تصویر است. وظیفه تیونر در تلویزیون ، انتخاب یک فرکانس دلخواه از میان بی نهایت امواج دریافتی توسط آنتن و تبدیل آن به فرکانس های ثابت آی اف صدا و تصویر است. امواج دریافتی توسط آنتن از طریق کابل و مدار تطبیق امپدانس مستقیما به تیونر وارد می شود. در تیونردر ابتدا از یک قسمت بالا گذر گذشته و فرکانس های مزاحم از آن جدا می شوند. سپس به کمک سه فیلتر فرکانس های محدوده ی VHF-I ، VHF-III و UHF از یکدیگر جدا و هر کدام به طور مجزا تقویت و با فرکانس داخلی ترکیب می شوند. در این تلویزیون، ورودی آنتن مستقیما به خود تیونر متصل شده و تیونر هم به صورت برد بر روی شاسی مادر قرار داده شده است. تیونر در داخل یک محفظه ی فلزی شیلد قرار داده شده تا در مقابل نویز و پارازیت مصون باشد. اجزای مهم تیونر سه ترانزیستور MOSFET دوآل گیت، آی سی TDA5331، آی سی SDA3202،  فیلترهی جدا کننده سه باند و فیلتر میان گذر خروجی هستند. تعمیر تلویزیون های ال سی د ی که تیونر آنها خراب شده و گیرندگی آنها ضعیف شده است. تعمیر تلویزیون رنگی صفحه تخت 29 اینچ که تیونر آن خراب شده است.

تعمیر گیرنده دیجیتال تلویزیون های ال ای دی و ال سی دی در منزل با سیما تعمیر در ارتباط باشید

امواج ورودی پس از گذشتن از فیلتر بالاگذر و عبور فرکانس های تلویزیونی، توسط سه فیلتر به سه قسمت مجزایVHF-III ،VHF-   و UHF داده می شوند. برای انتخاب باند و کانال دلخواه میکروکنترولر از طریق آی سی حافظه و PLL ولتاژ دلخواه و مورد نظر را به آند دیود های واقع در مسیر عبور سیگنال داده شده و مسیر مورد نظر باز و سایر مسیرها را مسدود می سازد. در این حالت PLL بیس ترانزیستور مورد نظر را فعال و ولتاژ 12 VOLT امیتر ترانزیستور مثبت در کلکتور ظاهر شده و این ولتاژ به آند دیود منتقل شده و سبب هادی شدن آن می شود. به این ترتیب امواج RF به گیب 1 ترانزیستور ماس فت را پیدا می کنند. در این حالت ولتاژ AGC اعمالی به گیت 2 ماس فت ضریب تقویت ترانزیستور MOSFET را تعیین و سیگنال RF با دامنه مناسب تقویت و از طریق فیلتر در اختیار مخلوط قرار داده می شود. مخلوط کننده ها در داخل آی سی TDA5331 قرار دارند. ورودی دیگر مخلوط کننده فرکانس نوسان ساز محلی است. در این تلویزیون از نوسان ساز VCO استفاده شده است. نوسان ساز VCO در ارتباط با PLL بوده و فرکانس دقیقی را تولید می کند.

تعمیر تلویزیون بررسی طبقه آی اف ، آشکار ساز تصویر و سینک

وظیفه ی این طبقه در مرحله اول تنظیم منحنی آی اف است. به این ترتیب که فرکانس های مزاحم مثل آی اف صوت کانال قبل و آی اف تصویر کانال بعد حذف شده و فرکانس آی اف صوت کانال مربوطه (33/4 mhs) تضعیف می شود تا در کیفیت تصویر تاثیر منفی نگذارد. در کنار منحنی تنظیم آی اف از تقویت کننده، آشکار ساز تصویر، مدار mute و جدا کننده پالس همزمانی هم قرار گرفته است.سیگنال ساخته شده در طبقه ی تیونز به صورت متقارن وارد پایه های 19 و 20 مدول آی اف می شوند. سیگنال های ورودی ابتدا از فیلتر F2201 گذشته و به فیلتر تنظیم منحنی آی اف از نوع SAW-FILLTER داده می شوند. فرکانس های آی اف تصحیح شده و به پایه های 1 و 18 آی سی IC2201 داده می شوند. در داخل آی سی سیگنال ورودی تقویت و سپس آشکار می شود. در داخل این آی سی مدار AGC قرار داده شده است و توسط پتانسیومتر متصل به پایه 14 آی سی ولتاژ AGC تنظیم می شود. سیگنال مرکب تصویر (FBAS) از پایه 9 آی سی خارج و از فیلتر F2217 می گذرد تا فرکانس های مزاحم حذف شوند. پس از آن مجددا توسط یک ترانزیستور تقویت به پایه 7 آی سی وارد شده و از طریق کلید و بافر داخل آی سی از پایه 16 خارج و به عنوان VIDEO OUT مورد استفاده قرار می گیرد. تعمیر قسمت آی اف تلویزیون های رنگی 21 یک اینچ در منزل انجام می شود. تعمیرات تلویزیون های رنگی قدیمی در منزل شما با ضمانت سه ماه انجام می شود.

انشعاب دیگر پایه 9 سیگنال آی اف تفاضلی صوت است. این انشعاب از فیلتر F2224 گذشته و وارد آی سی صوت IC2230 می شود.سیگنال آی اف تفاضلی صوت به پایه 16 این آی سی وارد و پس از تقویت و آشکار سازی به روش فرکانس از پایه 14 آی سی خارج می شود. سیگنال خروجی از پایه 14 ، پس از تقویت از طریق بلندگو پخش می شود. آی سی IC2260 وظیفه جداکردن پالس های همزمانی را بر عهده دارد. سیگنال مرکب تصویر از پایه 13 مدول خارج و از طریق پایه 27 وارد مدول شده و پس از عبور از فیلتر پایین گذر R2246 وC2246 و حذف فرکانس های بالای 1MHS به پایه 5 آی سی IC2260 داده می شود. در داخل این آی سی با استفاده از مدار PLL پالس های همزمانی جدا و برای کنترل نوسان سازهای عمودی و افقی به طبقات مربوطه می روند.برای تعمیر و رفع عیب تلویزیون های قدیمی و جدید با ما تماس بگیرید.پالس های خروجی با نام SSC (پالس شناسایی یا سند کاستل) برای کنترل همزمان و محو مورد استفاده قرار می گیرند. آشکار ساز تصویر از نوع تفاضلی و در داخل آی سی IC2210 قرار دارد. این آشکاز ساز سیگنال مرکب تصویر را از روی فرکانس آی اف تفاضلی صوت 5,5MHS را می سازد. در داخل آی سی های TBA121 و TBA5931 دو کلید قرار دارد که در حالت عادی خروجی صدا و تصویر را به طبقات مربوط اعمال می کند ولی با اتصال دستگاه جانبی مثل ویدیو، این کلیدها سیگنال صدا و تصویر را از دستگاه مورد نظر دریافت می کنند. در حالت استند بای ولتاژ 1.8VOLT به اسیلاتور افقی داده شده و آن را آماده به کار نگه می دارد. با روشن شدن تلویزیون این ولتاژ افزایش پیدا کرده و طبقه افقی فعال می شود. برای تشخیص فرکانس عمودی، هنگام دریافت فرکانس 60HZ ولتاژ 5و6 ولت و هنگام دریافت فرکانس 50HZ ولتاژ 12 VOLT تهیه و در اختیار میکروکنترلر قرار می گیرد. به علت استفاده از فیلتر SAW-Fillter ، آشکار سازهای pllو نوسان ساز های vco  و همچنین استفاده از مدارات مجتمع بیشتر، حجم طبقه آی اف کوچک است. علاوه بر آن عملکرد طبقات دیگر مثل طبقات عمودی و افقی، طبقه ی رنگ، طبقه صوت و بسیاری از طبقات دیگر به عملکرد ایت طبقه وابسته بوده و در صورت عدم کارکد صحیح این طبقه، عملکرد طبقات دیگر هم مختلف خواهد شد. این مسله بخصوص هنگام عیب یابی و تعمیر باید مورد تووجه قرار گیرد.

09146556540 آقای مهندس اروجلو
آدرس دفتر تعمیرات : تبریز – چهارراه منصور

برچسب ها:



پشتیبانی سیماتبریز
ارتباط با پشتیبانی سیماتبریز

مهندس اروجلو
سلام 👋

به پشتیبانی شرکت سیماتبریز خوش آمدید.
امروز
×

پشتیبانی سیماتبریز
ارتباط با پشتیبانی سیماتبریز

مهندس اروجلو
سلام 👋

به پشتیبانی شرکت سیماتبریز خوش آمدید.
امروز
×